Przejdź do treści
Czy otrzymałeś instrukcje od osoby uprawnionej (zazwyczaj Nadawca/Odbiorca) co do zmiany miejsca rozładunku, czy też zmiana nastąpiła z winy kierowcy, lub czy wykonanie umowy przewozu na warunkach podanych w liście przewozowym stało się niemożliwe przed przybyciem towaru do miejsca przewidzianego dla jego wydania?
Nadawca może odstąpić od umowy przewozu lub wprowadzić do niej zmiany żądając, aby przewoźnik:
- zwrócił mu przesyłkę w miejscu nadania;
- wydał przesyłkę w innym miejscu niż miejsce wskazane w liście przewozowym;
- wydał przesyłkę innej osobie niż odbiorca wskazany w liście przewozowym.
Odbiorca jest uprawniony tylko do zmiany miejsca wskazanego w liście przewozowym lub zmiany odbiorcy, jeżeli nadawca nie zastrzegł inaczej w liście przewozowym. Zmianę miejsca wskazanego w liście przewozowym odbiorca może wprowadzić tylko przed nadejściem przesyłki do miejsca przeznaczenia wskazanego w liście przewozowym. Nadawca lub odbiorca rozporządzają przesyłką po przedstawieniu otrzymanego egzemplarza listu przewozowego, składając odpowiednie oświadczenie pisemne. Uprawnienie nadawcy do rozporządzania przesyłką wygasa, gdy odbiorca wprowadził zmianę umowy przewozu, przyjął list przewozowy albo odebrał przesyłkę.
Nie otrzymałem, ale wykonanie umowy przewozu na warunkach podanych w liście przewozowym jest lub stało się niemożliwe przed przybyciem towaru do miejsca przewidzianego dla jego wydania?
Otrzymałem instrukcje od osoby uprawnionej i powinienem był je wykonać
Nie, Zmiana miejsca rozładunku/odbiorcy zaistniała z przyczyn leżących po mojej stronie (przewoźnika)
Czy zażądałeś przedłożenia pierwszego egzemplarza listu przewozowego, w którym zostały wpisane nowe instrukcje wydane przewoźnikowi?
Pierwszy warunek, od którego uzależniono wykonanie prawa do rozporządzania towarem to przedstawienie przewoźnikowi pierwszego egzemplarza listu przewozowego, do którego muszą być wpisane nowe instrukcje. Niezbędne jest, aby osoba korzystająca z omawianego uprawnienia przedstawiła przewoźnikowi oryginał listu przewozowego, a nie jego kopię (M.A. Clarke, International Carriage of Goods..., s. 82-83; A. Recalde, El "derecho de disposición"..., s. 21). Funkcję legitymacyjną posiada bowiem - z natury rzeczy - tylko oryginał listu przewozowego, a nie jego kopie. Wymóg przedłożenia pierwszego egzemplarza listu przewozowego pozwala także pozbawić nadawcę prawa do rozporządzania towarem przez nakazanie mu wydania pierwszego egzemplarza listu przewozowego określonemu podmiotowi trzeciemu (np. bankowi w celu realizacji akredytywy) (A. Recalde, El "derecho de disposición"..., s. 21).
TAK i otrzymałem jego kopię
Nie
TAK i otrzymałem go w oryginale
Czy postąpiłeś zgodnie z instrukcją osoby uprawnionej?
Tak
Nie
Czy w zleceniu transportowym lub innym dokumencie umownym zastrzeżono, że w razie sporu zastosowanie znajdują przepisy polskiego kodeksu cywilnego?
Tak
Nie
Czy druga strona poniosła szkodę w wyniku zmiany miejsca rozładunku/odbiorcy ?
Tak
Nie
Czy ponosisz winę za powstałą szkodę ?
Tak
Nie
Czy udowodniono winę, szkodę i związek przyczynowo skutkowy?
Obciążenie w przypadku powstania zawinionej szkody może być zasadne (odszkodowanie może być dochodzone jeśli zostanie udowodniona szkoda, wina i związek przyczynowo skutkowy pomiędzy zachowaniem a szkodą).
Tak
Nie
Czy w zleceniu zastrzeżono wybór prawa innego kraju?
Tak
Nie
Czy przewoźnik ma miejsce zwykłego pobytu w Polsce oraz w Polsce zostało dokonane przyjęcie towaru do przewozu bądź jego dostawa?
Tak
Nie
Czy Przewoźnik i Nadawca ma miejsce zwykłego pobytu w Polsce?
Tak
Nie
Czy zażądałeś instrukcji w zakresie dalszego przewozu (wstrzymanie przewozu, zmiana miejsca przewidzianego dla wydania towaru, wydanie innemu odbiorcy)?
Tak
Nie
Czy wykonałeś instrukcję przedstawione przez uprawnionego?
Uprawniony nie przesłał mi instrukcji w krótkim czasie
Tak
Nie
W przypadku nieotrzymania w krótkim czasie instrukcji jesteś zobowiązany do podjęcia środków jakie wydają Ci się najlepsze w interesie osoby uprawnionej. Czy podjąłeś takie środki?
Przepis art. 14 ust. 2 CMR pozwala przewoźnikowi samodzielnie zadecydować w niektórych przypadkach, w jaki sposób wykonywać umowę przewozu. Wymaga to jednak spełnienia dwóch warunków. Po pierwsze, okoliczności muszą pozwalać na wykonanie umowy na warunkach różniących się od uzgodnionych. Po drugie, przewoźnik nie zdoła uzyskać w dostatecznie krótkim czasie instrukcji od osoby uprawnionej.
(D. Dąbrowski, K. Wesołowski [w:] D. Ambrożuk, D. Dąbrowski, K. Wesołowski, Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR). Komentarz, Warszawa 2015, Załącznik Art. 14.)

Konwencja nie wskazuje, choćby przykładowo, jakiego rodzaju środki mogą być podjęte przez przewoźnika. Może to być np. przewóz towaru inną trasą (sprzeczną z ustaleniami umownymi), zmiana środka transportu, podzlecenie przewozu innemu przewoźnikowi (mimo że było to zakazane przez umowę). Przewoźnik nie jest jednak uprawniony do sprzedaży towaru (odmiennie A.E. Donald, The CMR. The Convention on the Contract..., s. 59), gdyż środki przez niego podejmowane muszą zmierzać do wykonania "przewozu na warunkach różniących się od przewidzianych w liście przewozowym". Chodzi więc o dostarczenie towaru do odbiorcy (choćby nawet w innym miejscu niż wskazane w liście przewozowym). Sprzedaż towaru nie może być natomiast uznana za zmierzającą do wykonania przewozu.

Katalog środków, które może podjąć przewoźnik, obejmuje także rozładunek, w celu czasowego składowania towaru, jego przepakowania, zabezpieczenia itp. Należy jednak wskazać, że uprawnienie do wyładowania towaru przysługuje przewoźnikowi także na podstawie art. 16 ust. 2 CMR i skorzystanie z niego prowadzi do ukończenia przewozu. W praktyce może istnieć trudność w odróżnieniu rozładunku towaru dokonanego na podstawie art. 14 ust. 2 CMR w celu kontynuowania wykonania umowy przewozu na innych warunkach oraz rozładunku kończącego przewóz. Ocena powinna być dokonywana z uwzględnieniem wszystkich okoliczności sprawy, a w szczególności zachowania przewoźnika po dokonanym rozładunku (por. M.A. Clarke, International Carriage of Goods..., s. 92).
(D. Dąbrowski, K. Wesołowski [w:] D. Ambrożuk, D. Dąbrowski, K. Wesołowski, Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR). Komentarz, Warszawa 2015, Załącznik Art. 14.)
Tak
Nie
Czy postąpiłeś zgodnie z instrukcją osoby uprawnionej?
Tak
Nie
Czy osoba uprawniona była gotowa wynagrodzić wszelkie koszty i szkody związane z wykonaniem nowej instrukcji?
Tak
Nie
Czy nowe instrukcje powodowały podział przesyłki?
Tak
Nie
Czy wykonanie nowych instrukcji było możliwe w chwili, kiedy instrukcje dotarły do ich wykonawcy? (PRZYKŁAD: za niewykonalne można uznać np. przejechanie 1000km w 1 godzinę)
Tak
Nie
Czy wykonanie instrukcji nie przeszkadzało w normalnej eksploatacji przedsiębiorstwa przewoźnika? Jeżeli instrukcje są na tyle uciążliwe, że utrudniają prowadzenie przedsiębiorstwa, zwłaszcza utrudniają obsługę innych klientów, wówczas przewoźnik może odmówić ich wykonania.
TAK, przeszkadzało
NIE, nie przeszkadzało
Czy wykonanie instrukcji przyniosłoby szkody nadawcom lub odbiorcom innych przesyłek?
Przyniosłoby szkodę
Nie przyniosłoby szkody
Czy niezwłocznie zawiadomiłeś o tym osobę, od której instrukcje pochodzą?
Tak
Nie
Czy niezwłocznie zawiadomiłeś o tym osobę, od której instrukcje pochodzą?
Tak
Nie
Czy niezwłocznie zawiadomiłeś o tym osobę, od której instrukcje pochodzą?
Tak
Nie
Twoja odpowiedź:
Pozytywna - nie musisz płacić noty
Obciążenie w przypadku braku szkody może nie być zasadne (odszkodowanie może być dochodzone jeśli zostanie udowodniona szkoda, wina i związek przyczynowo skutkowy pomiędzy zachowaniem a szkodą).
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Opisz swój indywidualny przypadek wyjaśniający dlaczego nie ponosisz winy.
Twoja odpowiedź:
Pozytywna - nie musisz płacić noty
Obciążenie w przypadku powstania niezawinionej szkody może nie być zasadne (odszkodowanie może być dochodzone jeśli zostanie udowodniona szkoda, wina i związek przyczynowo skutkowy pomiędzy zachowaniem a szkodą).
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Twoja odpowiedź:
Pozytywna - nie musisz płacić noty
Obciążenie może nie być zasadne (odszkodowanie może być dochodzone jeśli zostanie udowodniona szkoda, wina i związek przyczynowo skutkowy pomiędzy zachowaniem a szkodą).
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Twoja odpowiedź:
Pozytywna - nie musisz płacić noty
Obciążenie nie jest zasadne
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Jakie środki podjąłeś w niniejszej sprawie, gdy nie uzyskałeś w dostatecznie krótkim czasie instrukcji od osoby uprawnionej do rozporządzania towarem?
Twoja odpowiedź:
Pozytywna - nie musisz płacić noty
Obciążenie nie będzie zasadne jeśli podjąłeś najlepsze środki w intersie uprawnionego.
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Twoja odpowiedź:
Pozytywna - nie musisz płacić noty
Obciążenie nie jest zasadne
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Twoja odpowiedź:
Pozytywna - nie musisz płacić noty
Obciążenie nie jest zasadne
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Twoja odpowiedź:
Pozytywna - nie musisz płacić noty
Obciążenie nie jest zasadne o ile Przewoźnik wykaże ten fakt.
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Dlaczego wykonanie otrzymanych instrukcji przyniosłoby szkodę osobie uprawnionej?
Twoja odpowiedź:
Pozytywna - nie musisz płacić noty
Obciążenie nie jest zasadne o ile Przewoźnik wykaże ten fakt.
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Dlaczego wykonanie otrzymanych instrukcji przeszkodziłoby w normalnej eksploatacji przedsiębiorstwa Zleceniobiorcy?
Twoja odpowiedź:
Pozytywna - nie musisz płacić noty
Obciążenie nie jest zasadne o ile Przewoźnik wykaże ten fakt.
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Jakie były powody, dla których wykonanie otrzymanych instrukcji okazało się niemożliwe w tej sytuacji?
Twoja odpowiedź:
Pozytywna - nie musisz płacić noty
Obciążenie nie jest zasadne o ile przeowźnik wykaże ten fakt
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Twoja odpowiedź:
Pozytywna - nie musisz płacić noty
Obciążenie nie jest zasadne
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Twoja odpowiedź:
Negatywna
Obciążenie jest zasadne - w transporcie krajowym przewoźnik odpowiada co do zasady za szkodę w pełnej wysokości
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Twoja odpowiedź:
Negatywna
Prawo tego kraju będzie obowiązywało - skonsultuj sprawę z prawnikiem zajmującym się prawem tego kraju
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Twoja odpowiedź:
Negatywna
Prawem właściwym będzie prawo właściwe dla miejsca dostawy uzgodnionego przez Strony w Umowie
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Twoja odpowiedź:
Negatywna
Obciążenie jest zasadne
Twoja odpowiedź:

Twoja odpowiedź jest gotowa. Aby kontynuować, musisz się zalogować lub zarejestrować.

Jak to działa?

1

Odpowiedź na kilka pytań

Odpowiedź na pytania dotyczące noty obciążeniowej. Zajmuje to do 7 min

2

Poznaj rozwiązanie

Odpowiedź na pytania dotyczące noty obciążeniowej. Zajmuje to do 7 min

3

Wygeneruj wniosek

Odpowiedź na pytania dotyczące noty obciążeniowej. Zajmuje to do 7 min

4

Zrelaksuj się

Automatycznie wygenerowany wniosek, który możesz wysyłać do adresata.